N=You Kenniscentrum

Het N=You Kenniscentrum richt zich op het individuele kind met een ontwikkelingsstoornis, zowel in de zorg als vanuit wetenschappelijk onderzoek om hen een zo goed mogelijke behandeling op maat te geven.

Doneer nu
Innovatie & Onderzoek
n=you

Een op de vijf kinderen krijgen een diagnose (‘label’) van een ontwikkelingsstoornis. Dit spectrum is heel breed ook binnen de labels autisme, ADHD of leerstoornissen door verschillende oorzaken, ernstvormen en symptomen. Het ontkennen van deze verschillen kan grote gevolgen hebben: kinderen krijgen niet de juiste behandeling en/of krijgen last van soms schadelijke bijwerkingen. Daarom moeten we kinderen gaan begrijpen en behandelen vanuit hun individuele hulpvraag en oorzaak. Stichting Steun Emma Kinderziekenhuis draagt bij aan het kenniscentrum ‘N=You’ waar deze zorg op maat centraal staat.

Prikkelverwerking

Bij N=You wordt niet alleen vanuit de diagnose gewerkt, maar streven zorgprofessionals naar behandeling op maat. Hierbij wordt vooral gekeken naar prikkelverwerking, omdat deze bij ieder kind anders is en ingang geeft om te snappen waarom er problemen spelen. Grote vraag is wat er precies ten grondslag ligt aan het prikkeldefect. Het kan zijn dat er bij deze kinderen iets mis gaat in de stofwisseling, het kan ook gaan om genetische mutatie van de signaaloverdracht in de hersenen. Bij zo’n 30 procent is dat het geval. Om welk stukje genetisch materiaal gaat het dan precies? En wat loopt er daardoor niet goed in het brein? Hier wordt bij N=You verder onderzoek naar gedaan.

Hoe werkt de aanpak van N=You?

De prikkelbalans in de hersenen laat zich met behulp van een EEG vaststellen. N=You en neurowetenschapper Klaus Linkenkaer-Hansen hebben hier een analysemethode voor ontwikkeld. Dat doorgronden is belangrijk, want het evenwicht tussen prikkelende (exciterende) en remmende (inhiberende) neurotransmitters is bepalend voor ons gedrag. Door elektroden op het hoofd te plaatsen komt de elektrische activiteit in het brein in beeld. Is de balans in activiteit goed afgesteld, dan kun je je normaal gesproken goed concentreren en ben je emotioneel stabiel. Is dat niet het geval, dan kan dat leiden tot concentratiegebrek, prikkelbaarheid en in het ergste geval tot epileptische aanvallen. Het blijkt dat kinderen met dezelfde diagnose zowel overprikkelde als onderprikkelde breinen kunnen hebben. Dit betekent dat we de hersenactiviteit bij sommige kinderen moeten ‘remmen’ en bij andere moeten ‘stimuleren’. Wil je meer weten over de aanpak van N=You? Bekijk de video over Sammie.

Bron: Amsterdam UMC, lees hier meer over N=You.

Deel dit project