Mee met de klas, óók in het ziekenhuis
Dit jaar bestaat het Emma 160 jaar. Een indrukwekkende leeftijd voor een plek die gaat over de toekomst. Het onderwijs aan zieke kinderen is al die jaren meegegroeid.
Al in 1860 werd er in het Binnengasthuis lesgegeven aan zieke leerlingen door liefdadige stadgenoten. Later kregen kinderen ook thuis of in parkherstellingsoorden les. In 1977 werd de Ziekenhuisschool Amsterdam opgericht en werd er lesgegeven in tien Amsterdamse ziekenhuizen. Inmiddels hebben alle academische ziekenhuizen een Educatieve Voorziening en zorgen zo’n 120 consulenten verspreid over Nederland voor de onderwijs-ondersteuning van zieke leerlingen.
En terwijl de muren van het Emma ouder worden, blijven de verhalen jong. Dagelijks ontmoet ik leerlingen die, ondanks hun ziekte, plannen maken. Voor een toets, een stage, een profielkeuze of vervolg-opleiding. Ze kijken vooruit, voorbij de ziekte. En zo denk ik terug aan Feline, die kostte wat kost haar wiskundetoetsen wilde maken. Of Elvira, die twee maanden op de IC lag en toch haar toetsweek heeft gehaald. En Tahir, die nooit zin in school had, maar toch altijd zijn huiswerk met mij maakte. Maar ook Gaby, die ondanks psychische uitdagingen weer plezier in schoolwerk kreeg.
Ze dromen allemaal over later en willen meegroeien met de rest van hun klas. Verder met het leven. Want vooruitkijken begint vaak met een potlood, een som of een toets. En dat is eigenlijk al 160 jaar zo.